Tänä aamuna radiossa puhuttiin miesten ja naisten töistä. Että miten naiset olettavat, että miehet tekevät miesten juttuja, tarkastavat rengaspaineet ja vaihtavat lamput, vaikka heidän pitää sitten kuitenkin osallistua naisten hommiin, kuten pyykkäämiseen ja silittämiseen.

Olen puuseppä ja hinaajanainen. Olen olosuhteiden pakosta vaihtanut auton renkaat itse jo pariin otteeseen. Mutta arvatkaa mitä selvisi tänä syksynä? Auton renkaissa on nuoli, joka näyttää, mihin suuntaan renkaat pyörivät. Eli sillä on merkitystä, miten päin ne laitetaan paikoilleen. Käsi ylös ne naiset jotka tiesivät? Ja nyt miehet kysyn, miksi emme tiedä tätä? En ole koskaan sylkenyt kuppiin tai renkaisiin, mutta olen sitä mieltä, että tässä on kyseessä salaseura, miesten viimeinen nousu barrikadeille pimittäen tietoja joka tekevät vain heistä kelvolliset renkaan vaihtoon. Useat isit eivät luovuta porakonetta pikkutyttönsä käsiin, ettei vain tule naarmuja. Tämä saa naiset pelkäämään suurta tuntematonta - miesten töitä! 

Kaiken tämän vouhkaamisen jälkeen on pakko kuitenkin todeta, että siinä vaiheessa kun raavin rasvaisilla käsillä orastavia kivespussejani, mietin, että onhan tämä miesten hommaa. Miljoona kertaa mielummin leipoisin ja pyykkäisin, kun vain joku muu tekisi likaisen työn. Mutta samaan aikaan olin todella voimakas ja ylpeä. Kun ajoin huoltoasemalle tarkastamaan niitä tämän aamun radiossakin puhuttuja rengaspaineita, seisoi huoltamotyöntekijä ulkona. Nainen. Katsoi minua ihaillen ja sanoi: "Vau, mä en osaa itse katsoa rengaspaineita". Oli pakko kehaista, että "mä hei myös vaihdoin renkaat just äsken itse", mikä tietenkin oli tarpeetonta, sillä ihailu oli jo ansaittu. Sanoin hänelle, että se ei ole rakettitiedettä, mutta vähän raskasta, vähän likaista ja asento on hanurista, sillä ahteri pystyssähän siinä ollaan enimmän aikaa.

Tämä blondi on siis viime talven ajanut autonrenkaat vinksin vonksin, koska yritti sekaantua miesten hommiin. Vaikeaa se ei ole, mutta keväämmällä vastaanotan silti mahdollisia renkaanvaihtotarjouksia. Voin leipoa palkkioksi piirakan.