Olin tänään Al-Anonissa. Tämän vuoden uudenvuodenlupaus velvoittaa minua pitämään niin kehosta kuin mielestänikin huolta, joten päätin aloittaa aivohuollon tästä. Olen avoin ihminen ja vuodatan kaiken yleensä kaikille, joten asiat voisivat olla huonomminkin. Avoimuus helpottaa, muutkin hölösuut tietävät tämän. Mutta vertaistuen merkitystä ei voi väheksyä, oli kyseessä sitten sotatrauma, tilkkutyöt tai lähipiirin päihdeongelmat.

Oli ihmisellä mikä tahansa ongelma, niin hän helposti kuvittelee, että vastapuoli ymmärtää ongelman, kun sen hänelle selittää. Voi ymmärtääkin, mutta samoja tunteita ei empaattisinkaan kuuntelija ilman omakohtaista kokemusta voi jakaa. Siksi oivallukseni siirtää omituiset ongelmani vertaisryhmän, oli fiksu - vaikka itse sanonkin. Itseäni ei lohduta, että jollakin muulla on asiat huonommin, tulee itse asiassa vain kurjempi olo. Sitä paitsi toisen ihmisen vähemmän paha paha on hänelle yhtä paha kuin oma enemmän paha pahani minulle. Siksi kokemuksia ei voi laittaa paremmuusjärjestykseen - tai tässä tapauksessa huonoimmuusjärjestykseen. Kuitenkin se helpottaa, että on toinenkin ihminen, joka on kokenut samoja asioita ja voit jakaa edes häivähdyksen samoja tunteita. Parasta vertaistuessa on, että kuuntelijat voivat ammentaa itseensä sinusta voimaa ja minä heistä. Tänään kävi niin.

Olen kuormittanut parisuhteitani ja ystävyyssuhteitani yrittämällä saada toinen ymmärtämään ja tuntemaan millaista minulla on ollut, vaikka ei se ole ensinkään parisuhteen tehtävä. Parisuhteessa tuetaan toista ja ymmärretään, että on vaikeaa, mutta Ymmi Hinaajaa lainaten puoliso voisi hyvin sanoa, että "kuule kultaseni, kun en mä voi sulle terapeutiksi muuttua". Ja on turhauttavaa, kun toinen ei vain tajua. Ei ollut siellä. Ei ymmärrä vaikka itkun tirauttaisit ja selittäisit. Itkeminen muutenkin on täysin yliarvostettua ja ahdistun, kun nessupakettia aletaan tökkimään suuntaani. Selviytyjät eivät itke. Reippaat tytöt eivät itke. Vahvat naiset eivät itke. Paitsi, että mitä jos sittenkin itkisin ihan vähän, salaa täällä peiton alla?